Rensade fiskskålen hemma hos Lucy...

Var nere på stan idag efter jobbet, träffade mina nya elever ju :P Som sagt, åkte ner på stan, köpte några smycken, åt mat tillsammans med syrran och åkte sen hem till min kompis Lucy.. Hemma hos henne så såg jag dom två små fiskarna som simmade runt i det grumliga vattnet, bestämde mig för att ta och tvätta rent fiskskålen och ge dom två små sötnosarna nytt frisk vatten att simma i..

 


La fiskarna i två små koppar...


Tvättade rent skålen och stenarna några gånger...


Och sen var det rent och fint igen =)

Det var riktigt enkelt att göra rent fiskskålen, kanske skulle man skaffa mig sig fiskar hem, aldrig haft ett husdjur som är så enkelt att ta hand om... :)

//Dino





Kommentarer
Postat av: Leif

Dessa fiskar plågas till döds, det finns inte tillräckligt mycket syre i vattnet i denna skål fiskarna behöver en pump.



Utdrag ur djurskyddslagen:



Konstruktion av akvarier

2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande,

eller med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna

inte ska hoppa ut.

3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte

kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.

4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvariets

inredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.



Utrymmen

5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal

och levnadssätt.

Allmänna råd till 13 kap. 5 §

Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt

anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla

fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk,

som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga

i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.



Inredning och bottenmaterial

6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det

som finns i varje fiskarts naturliga miljö.

Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha

tillgång till gömslen i akvariet.

Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt

god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.

Allmänna råd till 13 kap. 6 §



Gömslen bör bestå av tegelrör, krukskärvor, stengrottor eller dylikt,

eller, för fiskar som gräver ned sig, en grävbar och mjuk botten.

Vattenkvalitet

7 § Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till

respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets beskaffenhet ska undvikas

om inte fiskarten är särskilt anpassad till sådana förändringar.

8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga

ämnen.

Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter

och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.

DFS 2005:8

Saknr L 80

2011-01-12 @ 01:13:40
Postat av: Dino

Jag vet, inte mina fiskar... Jag gjorde bara rent skålen för jag tyckte den var smutsig...

2011-04-26 @ 17:31:47
URL: http://dinos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0